Beställ via Sodexo kundportal
Information för användning av Sodexo Kundportal för beställning på kommunalt kostnadsansvar.
Du som beställer från en kommun eller privat vårdgivare kan använda Sodexo Kundportal.
För att få behörighet och kunna använda Sodexo Kundportal behöver du först skapa ett konto.
Om du önskar lägga upp många användare samtidigt kan du maila oss så förser vi dig med en annan mall att fylla i.
Vanliga frågor om Sodexo kundportal
Vad kan jag beställa i Sodexo Kundportal?
Det sortiment som mellan Sodexo och din kommun eller företag är avtalat samt ett urval av övriga sortiment. Det är även möjligt att filtrera fram icke-upphandlat sortiment i Kundportalen och beställa.
Kan man beställa tillbehör i Sodexo Kundportal?
Ja, det går att beställa tillbehör i Kundportalen. Det som finns publicerat där är frekventa tillbehör, både för köp och för hyra. Sodexo publicerar kontinuerligt fler tillbehör.
Det jag vill beställa finns inte i Sodexo Kundportal, varför?
Då är produkten inte avtalad med din kommun eller företag. Vi hänvisar till Beställningsblankett. Om ni i din kommun eller företag har en egen beslutsprocess för att gå utanför avtal behöver det säkerställas av dig först.
Hur beställer man ett drivaggregat och en rullstol på olika kostnadsansvar?
Beställningsvägen följer kostnadsansvaret. Det ena hjälpmedlet läggs enligt kundens beställningsväg (Sodexos kundportal eller beställningssystem), och det andra i Region Stockholms beställningsportal.
Om du vill beställa två hjälpmedel med olika kostnadsansvar men som ska monteras ihop är det viktigt att ange ordernumret i en kommentar vid beställning i Beställningsportalen. Lägg då först beställningen i kundportalen eller beställningssystem och ange sen det ordernumret i kommentar i Beställningsportalen.
Kan hjälpmedel individförskrivas i Sodexo Kundportal?
Nej, det går inte. Det går inte heller att ange brukaruppgifter såsom personnummer i Sodexo Kundportal. För individförskrivna hjälpmedel med regionens kostnadsansvar gäller fortfarande Regionens beställningportal. De hjälpmedel som beställs i Sodexo kundportal hyrs eller köps av enheten som har beställt dem.
Vem får beställa i Sodexo kundportal?
Alla som har en inloggning får beställa. Men kundens organisation kan sätta interna begränsningar på vem som får beställa, vänd dig till din inköps- eller avtalsansvarige.
Beställa en återlämning
Under ”tjänster” i Sodexo Kundportalen kan du beställa en återlämning. Du behöver ha individnummer till hands. Produkter som kommuner eller företag har köpt av Sodexo ska inte återlämnas till Sodexo. Dessa produkter har aldrig individmärkning. Lösa tillbehör som saknar individmärkning som hyrs av Sodexo kan återlämnas genom att använda tjänsten ”Återlämning tillbehör” i Sodexo Kundportal. Beskriv då vilka tillbehör som avses och det individnummer på det huvudhjälpmedel som de har tillhört.
Beställa service, reparation eller besiktning.
Under ”Tjänster” finns de tjänster som finns avtalade med Sodexo publicerade såsom Besiktning, Förebyggande underhåll eller Reparation/Avhjälpande Underhåll.
Funktionalitet i Sodexo Kundportal
Sodexo släpper nya releaser av Sodexo Kundportal med regelbundenhet och gör förändringar utifrån efterfrågad funktionalitet.
I tidigare releaser har följande saker åtgärdats:
- Längre beskrivningar av produkter
- Filtrering av sortiment avtalat/icke-avtalat
- Möjlighet att ange alternativa leveransadresser
- Möjlighet att beställa återlämning av hjälpmedel
Det som står på utvecklingslistan just nu är exempelvis:
- Utvecklad sökfunktion
- Möjlighet att se alla beställningar till en enhet och inte enbart sina egna