Förändrade beställningsvägar för kommunala vårdgivare
Information om förändringar vid förskrivning och beställning av hjälpmedel till dig som arbetar som förskrivare inom kommunen.
Region Stockholm har publicerat en nyhet i Beställningsportalen om att beställningar med kommunalt kostnadsansvar inte ska ske i Beställningsportalen från 1 februari 2024.
I samband med att nytt avtal med Region Stockholm inleds så uttrycker Region Stockholm en önskan om att Beställningsportalen inte fortsatt ska användas för kommunala behov. Förtroendeförskrivning på regionalt kostnadsansvar ska fortsatt ske genom Beställningsportalen. I de kommunala avtal Sodexo har inom hjälpmedelsområdet finns alternativa beställningsvägar avtalade och uppsatta.
OBS! Det är inte helt klart om förändringarna kommer att träda i kraft redan 1 februari 2024.
Vissa kommuner har valt att använda sig av sina egna beställningssystem för beställning via Sodexo. I dessa fall hänvisar vi till att beställningar ska ske från kommunernas egna beställningssystem.